top of page

Ultra Interval Challenge


Dags för årets första utmaning. En mil var tredje timme med start 00:01 på lördagskvällen.

Den här gången hade jag hyrt en stuga i Snogeholmsområdet som skulle bli vår camp från fredagseftermiddagen till söndagsförmiddagen.

Det var jag, Anna, Marcus, Angelique och Cecilia som skulle springa alla intervallerna. Tyvärr blev Cecilia sjuk kort innan och fick avstå.

Toni valde att sova lite innan han anslöt på den fjärde intervallen, Per kom och sprang med oss på de tre dagsintervallerna och Fredrik anslöt för de sista tre intervallerna.

Innan intervallhelgen hade det ömsom snöat och smält och jag befarade att grusvägarna å vår runda skulle vara isiga men vi hade tur och lagom tills det var dags hade nästan all is smält bort samtidigt som underlaget ändå var fast och ganska torrt.

Vi samlades under fredagseftermiddagen och när kvällen kom hade alla som skulle starta 00:01 samlats och installerats sig. Vi försökte vila och ladda efter bästa förmåga. Jag försökte till och med att sova lite.

00:01: Första intervallen och det var dags för de övriga att bekanta sig med rundan som bestod av två 5km loopar. De bestod av grusväg och skogsväg. Lite småböljande och slingrande genom skogen. På varje loop fanns det en lite rejälare backe. Även om det inte var fråga om så många höjdmeter så är rundan klart jobbigare än slät asfalt.

Mitt mål är att hålla mig strax under timmen på varje runda så vi försöker känna in lagom fart.

Första varvet kom vi in på 58:07 och alla var nöjda med rundan.

Efter ombyte och lite häng i köket intog jag sängen för att få lite sömn innan nästa intervall.

03:00: Andra varvet och vi bestämde oss för att prova att ta andra 5km loopen först den här gången. Lite trötta ögon på de flesta så här mitt i natten men när djurögon i skogen mötte våra blickar vaknade vi till lite extra. Troligen bara hjortar eller rådjur men det finns gott om vildsvin i skogen också. De är inte lika roliga att stöta på...

Efter avslutade 10km konstaterar vi att den här ordningen på looparna kändes bättre av någon anledning. 59:19

06:00: Lite trögt att komma igång på tredje rundan. Sömnig och längtar efter dagsljus. Inga hjortar på såret denna gång... I mål på 58:22. Perfekt fart!

09:00: Morgonsolen skiner. Samma runda igen men nu helt annorlunda med utsikt. Vi bara njuter. Härligt! Avklarad på 57:48.

12:00: Lunchrunda och dags att göra avsteg från standardlooarna. Vi tar en variant med lite mera stigar. Skönt med omväxling tycker jag och fint i skogen där det ligger lite snö kvar på marken. Precis under timmen, 59:48, och sedan dags för lunch.

15:00: Sjätte intervallen och vi kör vår vanliga runda igen. Lite tröttare ben men det går bra ändå. Längtar efter en tupplur men tycker ändå att det går bra trots fem mil i benen sedan tidigare.

18:00: Min jobbigaste runda. Sega ben och trött huvud. Kanske för att det nu är mörkt igen. Vill bara sova. Springer i tysthet. Ingen säger något på ett par kilometer. Efter först loopen börjar mina ben vakna igen. Äntligen. Skönt att komma fram till stugvärmen igen. Ännu en intervall under timmen, 59:09.

21:00: Finalrundan. Glada miner. Alla ser fram emot slutet nu. Varvet är bekant nu. Allt rullar på även om det tar emot lite i uppförsbackarna. Anna o Marcus spurtar i långbacken på andra loopen. Snart hemma. Bara trycka på lite till. 58:49. Alla intervallerna under timmen och 80km gjorda. Härligt!



bottom of page