top of page

Löparhelg med Scania Road Runners


Då var det dags! Scania Road Runners löparhelg skulle gå av stapeln för första gången i historien.

Lotta hade fixat med upplägget kring boendet. Valet hade fallit på Sjöbo Ora camping där det hyrts ett stort hus till oss alla.

Många frågade sig nog varför Sjöbo men det visade sig vara ett perfekt val. Nära till motionsspår i olika längd från 1,6 km till 9,1 km, samhället på springavstånd och närhet till Snogeholmsområdet med alla slingor som går där.

På fredagen började vi som var först att samlas strax innan tre på eftermiddagen. Prick klockan tre gav vi oss iväg. Ett gäng, med Per i spetsen, hade siktet inställt på att springa backyard ultra intervaller. Varje timme skulle man starta en ny intervall som bestod av slingan på 5,2km plus 1,6km slingan. En ganska kuperad slinga. Per hade en plan på att hålla igång 35 timmar! Om han blev trött skulle han korta av varvet och skippa 1,6km slingan. Till att börja med gick han som en klocka. 41 minuter på 5,6km slingan och 56-57minuter totalt på varvet och sedan ut igen efter energiintag. Planen höll i 17 timmar innan Per upplevde att kraften tog helt slut. Han blev kvar vid varvningen vid starten av varv 18. Efter en extra timmes paus jagade Lotta ut honom igen och jag tror att han klarade 19 varv. Inte dåligt alls men inte riktigt vad Per hoppats på.

Framåt fredagskvällen var vi 12 stycken som samlats. Jag själv hade sprungit drygt 14 km innan välkomslöpningen. Thom, Annika, Cecilia och Magnus höll Per sällskap på bakyardintervallerna.

Klockan 18:00 var det dags för välkomstlöpningen och vi försökte både hitta och svara på de lite kluriga frågorna i pannlampans sken. Gick väl sådär för mig. Missade en fråga och är som vanligt värdelös på frågesport men kul ändå...

Efter middag och lite vila var det dags för midnattslöpning. Vi gjorde Per sällskap på backyardvarvet. Jag tog två varv innan jag kände att sängen kallade.

Klockan ringde ganska tidigt på lördagsmorgonen igen och efter en snabb kopp kaffe gav jag, Nils och Uffe oss iväg på en lite sightseeinglöpning i Sjöbo. Vi hittade runt och stannade till på det lokala bageriet och köpte nybakade frallor till alla löpare i huset. Efter ett snabbstopp på ICA butiken var det bara att ta sats uppför backen till vårt hus och den efterlängtade frukosten.

När klockan närmade sig elva var det dags för nästa punkt på programmet, Snogeholmsslingans 17 km skulle avnjutas. Jag, Åsa, Petra och Jenny gav oss iväg mot Snogeholmssjön. Magiskt vackert i skogen. Lite snöigt och hårda spår satte benstyrkan på prov. Även om vi hade lite olika kapacitet så höll vi ihop och hjälptes åt så att vi alla kom i mål. Petra var dagens hjälte och fick kämpa mest men var kanske också mest nöjd med att ha klarat turen och distansen.

Eftermiddagen och kvällen ägnades för min del åt vila, mat, umgänge och melodifestivalen (så länge jag stod ut...) innan sängen kallade igen.

Söndagsmorgon och uppgång tidigt igen för en kort sväng på 5,2 km slingan innan frukost för att sedan avsluta helgens löpning med en sväng på 9,1km slingan.

Tillsammans sprang vi drygt 68 mil under helgen. Jag själv stod för nästan sju mil. Lite kortare än vad jag hade planerat men jag kortade ner lite då jag fortfarande kände mig lite seg. Kanske har jag fortfarande kvar lite av den senaste tidens förkylning i kroppen och då är det bättre att tagga ner lite grand.

Alla kämpade!

Alla inspirerade!

Det här gör jag gärna om igen!!!



bottom of page