top of page

Intervaller och tempo - Jag? Nej, nej, nja... JA!


Ett nytt år, en ny början, på ett nytt sätt.

I tisdags började det.

Mitt nya träningsupplägg.

Från att nästan bara ha sprungit långt och långsamt är det dags att prova på intervall- och tempoträning under i varje fall första halvåret 2017. Ska bli spänande att se hur kroppen reagerar på det. Jag kommer också att fortsätta att träna Crossnature som jag började med i höstas.

Grundplanen ser ut så här:

Intervallträning - tisdagar varje vecka

Kortare distans - onsdagar varje vecka

Crossnature - torsdagar varje vecka

Tempopass - lördag en gång i månaden

Crossnature Delux (långt pass) - söndag en gång i månaden

Lång distans/ultrapass - lördagar eller söndagar varje vecka

Crossnature-, intervall- och tempopass kommer jag att göra med Mindful Running framförallt på Bokskogens skogsstigar. Alltid utomhus!

I tisdags var det dags för det första intervallpasset. Ett härligt gäng löpare träffades vid Friluftsgården i Torup.

Efter lite uppvärmning och löpskolning på isiga motionsspår begav vi oss till kvällens backe.

Backen täcktes av en mjuk lövmatta. Ingen is alls :-)

2 x 15 minuters backintervaller med 5 min vila mellan seten var det som skulle göras. Valfritt gång eller jogg nedför backen mellan uppförslöpningarna.

Första setet startade jag behärskat. Visste inte riktigt hur tungt det skulle bli. Hittade snart ett tempo där jag kom up i bra puls innan toppen utan att ta slut helt. Sprang nedför varje gång.

Nio gånger uppför i första setet följdes av lite andhämtning innan andra setet satte igång.

Vår ledare Ulrika manade på mig lite mer och jag försökte hänga med i hennes tempo uppför. Målet var att göra minst lika många repetitioner som i första setet. Ungefär halvvägs in i setet fick jag börja trycka på lite mer för att hålla tempot uppe. Tog också tio sekunders gång nedför efter varje intervall för att få ner pulsen.

Plötsligt var det dags för sista intervallen. Skönt att känna att jag orkade hela vägen. Tio repetitioner andra setet. Jag är kanske inte så snabb men ganska stark i varje fall.


I dag är det dags för årets första Crossnature pass. Kommer att bli härligt jobbigt pass som vanligt där mjulksyran sprutar och pulsen bultar.

Lite skräckblandad förtjusning.

Förmodligen har jag rejäl träningsvärk i morgon ;-)


bottom of page