top of page

Det blir inte alltid som man tänkt sig...


Ibland blir det bättre än man tänkt sig och ibland blir det inte lika bra som man önskat sig. Så är vanliga livet och även löparlivet. I varje fall mitt...

När jag nu, lite småförkyld, ser tillbaka på löparåret 2016 så ser jag massor av härliga händelser och även om något misslyckande under årets sista månad fortfarande svider lite så har 2016 varit ett fantastiskt löparår.

Redan innan första loppet för året satte jag nytt personligt längdrekord när jag, tillsammans med Cecilia sprang Gax Training Pass i början av februari. 53,5km :-) Ett härligt långpass med frikostiga fikapauser.

Loppsäsongen började redan i februari med Thy Trail Marathon på Jylländska västkusten. Aldrig tidigare har jag sprungit ett sandigare lopp! Ett drygt marathon på sandyner, stränder och iskalla vadningar i vatten.

I mars var det återigen dags för personligt rekord. Denna gång var det halvmaratiden som putsades. 1:43:04 på Söderåsens halvmara. Knappt att jag förstod att det var sannt. Kuperad bana och jag skulle bara jogga runt...

Spring Trail Österlen följde i april. Ny distans för året, 47km. Vackert, vackert och ett bra arranmang som vanligt.

Första dagen i maj sprangs det Big Run till förmån för forskningen mot ALS. Drygt 25 km blev det tillsammans med Eva, Eva och Max.

Maj fortlöpte traditionellt med Göteborgsvarvet. Inget att skriva hem om men en trevlig helg i Göteborg.

Som avslutning på månaden var det premiär för Blekinge River Trail. Fantastiskt trevligt lopp i fin, fin miljö men ack så jobbiga 20km i värmen.


I Juni var det dags för de femtio kilometrarna på Hallands Ultra. Härlig löpning längs Prins Bertils stig till att börja med för att tavslutas med riktigt kuperad löping de sista 16km. Hade en bra dag i ca 30 km. Tungt på slutet för mig men ett lopp med en fantastisk stämmning både under loppet och efteråt vid klubbstugan.

Juli var fullspäckad. Båstad halvmarathon och Genarps IF Trail 27km avverkades innan det var dags för Full Moon Race 50 miles i slutet av månaden. Som vanligt magiskt att springa på Österlen. Ännu mera magiskt att göra det en varm, fin sommarnatt tillsammans med Cecilia. Vi kämpade tillsammans och höll humöret uppe hela tiden. Säsongens härligaste målgång och ännu en putsning av mitt personliga distansrekord.

Nästa långa lopp stod för dörren i slutet av augusti. Nu var det Ultravasan 90km som jag skulle ge mig på. Tillsammans med Marie stod jag på startlinjen i gryningen. Vi höll ihop halva loppet och kämpade oss i mål var för sig därefter. Nytt personligt längdrekord igen :-)

Loppet var en possitiv överraskning då jag hört en del negativa omdömen om sista delen i förväg. Kan bara rekomendera loppet om man vill springa ett långt lopp med full service.

September kom och nu var det dags för det största äventyret hittils i mitt löparliv. Grand Canyon och löpning fram och tillbaka över canyonen inom samma dygn var utmaningen för oss sex som gav oss iväg på äventyret. Det tog lite längre tid att genomföra än vad vi trott men vi gjorde det. Tillsammans! Detta vill jag göra igen!

I november var det meningen att jag skulle sprungit Kullamannen Ultra. Valde att inte starta då jag hade lite problem med en överansträngd hälsena. Min första DNS var ett faktum.

I slutet av månaden sprang jag nypremiären av Lund Runt 27km tillsammans med Ulrika och Lena. En härlig men blåsig runda där Lena lyckades sätta personligt rekord på halvmaradistansen.


December skulle avslutas med att jag klarade av mitt mål för året, att springa ett 100km lopp. Det var dags för Tjörnarparens 50 kiometersslinga som skulle springas två varv. Kändes rätt bra innan och jag trodde att jag hade fått bukt med ljumsken som besvärat mig ett par veckor på längre distanser. Det höll i 35 km innan ljumsken gjorde sig påmind. Vid 40 km hade jag bestämt mig för att bryta vid 50 km för att inte riskera en långvarig skada. Min första DNF är ett faktum

Förutom loppen under året så ser jag tillbaka på massor av löpningar med härliga löparvänner i Just Run, Söderåsens FK och andra grupper som jag sprungit med.

Jag kommer också ihåg en sommar med massor av löpning på Österlen, en vår med ständiga besök i Söderåsens Nationalpark och en hel räcka upplevelselöpningar med Söderåsens FK.

Med den här tillbakablicken vill jag önska alla er löparväner en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!

Det blir inte alltid som man tänkt sig men det blir som det blir, och det är gott nog...


bottom of page