top of page

Uppmärksamhet krävs


VAB med förkyld Elin kombinerat med jobb hemifrån gav möjlighet till cykling i dagsljus. Efter montering av den nya sadelväskan gav jag mig iväg.

Först ut på milrundan över Sandby mosse. Allt kändes bra. Svängde ut mot Torna Hällestad för att ta mig an den lite backigare milen över Måryd och Hardeberga. Detta blev också första grusvägstestet av cykeln. Visst skumpar det men de lite bredare mönstrade däcken ger fint grepp på den regntunga grusvägen.

Efter ett tag kommer jag ut på asfaltsvägen vid Hardeberga och det bär brant nedför mot cykelbanan mellan Lund och Södra Sandby.

Halvvägs ner i backen finns avtagsvägen till Fågelsång på min högra sida. Jag ser att det kommer en mötande bil som ska svänga in på Fågelsångsvägen. Bilen saktar in och verkar vänta på mig men vad händer! När jag närmar mig svänger bilen helt plötsligt rakt framför mig. Tur att jag tänkt tanken att det kunde hända och var beredd. Skivbromsarna fick jobba och några väl valda ord kom över mina läppar. Inte konstigt att det händer olyckor med cyklister om bilister beter sig så här. Bara en sekund till och jag hade kraschat rakt in i bilen.

Lättad svänger jag in på cykelbanan mot Sandby.

Efter ett tag får jag annat att tänka på. Höstfärgerna börjar måla omgivningen i sprakande färger. Vackert!


Väl hemma njuter jag av att vaden fungerat bra hela tiden och även efteråt känns bra. Cykeln är fantastiskt härlig. Lite smutsigare idag efter första biten på grusväg.


En sak jag måste komma ihåg till nästa gång.

Ta på glasögon för att slippa stänk i ögonen!


bottom of page