top of page

Milen rullar på


Två veckor sedan jag skrev sist. Träningen rullar på även om det har känts lite tungt på sista tiden. Längta efter ljusa kvällar nu!

För en dryg vecka sedan gav jag mig på en riktig utmaning med mina mått mätt. Hängde med de riktiga ultralöparna på GAX training pass. En liten utflykt som skulle vara hela dagen. Omkring 50 km var planen och åtta timmar var rikttiden inklusive lunchpaus och fika.

Vi gav oss iväg från Lunds centralstation kl 8.00 på lördagsmorgonen. Jag och 16stycken andra löpare. Vi skulle följa delar av pilgrimsleden mot Malmö. Första kyrkan på vägen var såklart Lunds domkyrka innan vi letade oss ut ur staden. Sedan följde kyrkorna i Stora Uppåkra, Görslöv, Burlöv och, efter att passerat över en golfbana, delsträckans sista kyrka i Kirseberg i Malmö. Nu var frukostbuffén nära.

Det måste varit en syn för de övriga gästerna när ett gäng svettiga löpare invaderar Mormors bageri i Malmö och går lös på frukostbufféns pannkakor, ägg, frallor, pålägg, och wienerbröd och rätt stora mängder juice och kaffe.

Med magarna fyllda och hittills avverkade 24km i bagaget satte vi kursen mot Lomma och dagens andra delmål. Fika på Lomma hembageri. 12 km dit på cykelbanor med gött löparsnack och lite havsglimtar emellanåt.

Väl framme på bageriet förstod vi att det var ett populärt ställe men efter ett tag hade alla fått fika och sittplats. Kaffe och fastlagsbulle satt fint

Ut på vägarna igen för de sista 15km hem till Lund igen. Riktigt stela ben nu men efter en 5-6km släppte det och benen löpte på mot Bjärred. Strax innan Bjärred svängde vi österut ut på den plättplatta skånska slätten för att ta oss in i Lund via Värpinge by.

In i Värpinge by kom vi och staden börjar göra sig påmind igen. De avslutande kilometerna går i uppförsbackens tecken och strax innan vi kommer fram till Lund C så samlar vi ihop gruppen av löpare så att alla går i mål samtidigt.

Nöjda löpare gratulerar varandra efter 7 timmar och 50 minuter och 51,2km men jag och min löparkompis Cecilia tittade på varandra och sa:

- Inget pers idag?

- Ska vi?

- Orkar vi?

- Såklart!

En sista kort bonusrunda i Lund blev det så att både jag och Cecilia passerade våra tidigare längdrekord. Nu är det 53,5km som är nästa gräns att passera!


bottom of page