top of page

2 lopp och ett långpass


Äventyret i Grand Canyon närmar sig och de senaste 7 träningsveckorna har jag legat på mellan 43 och 77 km per vecka för att sista veckan slå till med 105 km.

Under de här veckorna har jag avverkat några lopp också, bland annat Hallands ultra som jag skrivit om tidigare. Jag använder loppen som bra träningspass med full service. Bekvämt och så mycket lättare att genomföra långa sträckor på lopp än om man ska tas sig an distanserna på egen hand. Alla trevliga löpare som man får träffa är en härlig bonus också.

Båstad halvmarathon

För en dryg vecka sedan, 2/7, var det dags för Båstad halvmarathon. Ett trevligt lite mindre lopp där man passerar över Hallandsås på sin väg från Torekov till Båstad. Loppet går inte bara på asfalt utan har inslag av sand, grusväg och lite löpning genom kohagar på Skåneleden.


Starten har precis gått

Efter att ha gått ut i ett bra tempo så försökte jag ta rygg på en av mina löparkompisar men hon visade sig vara för stark den här dagen. Cecilia, som hon heter, kom i mål ungefär en minut före mig och placerade sig på andra plats i damklassen. Själv kom jag in på 1:48:57, ca 4 minuter snabbare än i fjol. Det går åt rätt håll

GIFT 26 km

En vecka senare var det återigen racedags. Ett nytt traillopp på ca 26 km som kallas GIFT, Genarps IF Trail, skulle klaras av.

Ungefär hundra löpare stod på startlinjen när tävlingen satte igång. Efter några hundra meter på motionsslinga följde vi banan ut i skogarna på Romeleåsens slutningar.


Banan var en härlig blandning av slingrig single track, rejäla backar och några återhämtningssträckor på grusväg. Jag sprang hela loppet tillsammans med Christian som verkade vara nöjd med mitt lagomtempo. Jag gick verkligen in för att ligga på ungefär samma belastningsgrad under hela loppet. Lite snabbare där det var lättlöpt, lite långsammare där det var lite tyngre och några gångsteg i slutet av de tuffaste backarna.


Kom i mål på 2:47:22 efter att ha tagit mig över de drygt 500 höjdmeterna som banan bjöd på.


Kroppen kändes fräsch och ganska pigg efteråt. Perfekt, för dagen efter skulle det bjudas på långpass på Österlen.

Full Moon Race, andra halvan

Dagen efter GIFT samlades vi 4 löpare i Skillinge på Österlen för att springa de drygt fyra milen av sista delen på banan för Full Moon Race, FMR. Jonas i Grand Canyon gänget var en av löparna. Jonas ska också, precis som jag, springa FMR 50 miles om knappt två veckor, 23/7.


Marie, jag, Jonas och Eva. Dagens löpare.

Så fort vi kom igång med löpningen fick vi en rejäl regnskur men den slutade ganska snabbt och efter några kilometer åkte jackorna av och sedan blev vädret bara bättre och bättre. Perfekt löpväder med lite svalkande vind och ca 17 grader i luften.

Strax kom vi ner på den eviga stranden. Många tycker att den känns evighetslång när man springer på den 8 km långa sandstranden i mörkret på Full Moon Race. Som sagt 8 km sandstrand låg framför oss på vår väg mot Sandhammaren. Stranden var i år mycket mera lättlöpt än vanligt. Bred och fast utan alltför mycket lös sand.


Den eviga stranden.

Efter ett kort toastopp i Sandhammaren vänder vi upp på skogsvägar och stigar genom sandskogen. Via backar och små snuttar asfalt passerar vi förbi Löderups strandbad och kommer sedan ner på klapperstensstranden innan Kåseberga. Här blir vi också förvånade. Vanligtvis brukar stranden vara helt täck av tjocka lager klappersten. I år var den betydligt mera löpvänlig och sanden tittade faktiskt fram här och där och det gick att småspringa lite vilket brukar vara omöjligt annars. Ett litet smakprov kan ni se här.

Väl framme i Kåseberga blev det gofika


Gofika i Kåseberga

Dags att ge sig upp i bakarna förbi Ale stenar och ut på Hammars backar. Ett fantastiskt landskap där vi springer längs strandbackarnas kant högt över havet i sällskap av skärmflygare.


Ganska jobbiga backar att springa i men den vackra utsikten ger energi.

Efter backarna kommer vi ner till Hammar och asfaltslöpning tar vid. Dryga kilometrar längs ganska trafikerad väg. Som tur är finns det gång- och cykelbana på stor del av sträckan.

Lite avbrott i asfaltslöpandet fås när vi viker ner på strandstigarna förbi Nybrostrand innan det är dags att ta sig upp till asfalten igen för att korsa Nybroån.

Sista biten mot Ystad springer vi på gångbanor genom sandskogen innan vi plötsligt kommer ut i industriområdet kring Ystad hamn. Efter bara några hundra meter ser vi gångbron över järnvägen och vi är strax framme vid fontänen framför turistbyrån i Ystad.

Vi sparar badet i fontänen tills vi kommer hit nästa gång om knappt två veckor och med drygt 80 km i benen.

Jag ser verkligen fram emot Full Moon Race och håller tummarna för att vi får bra väder under vår lilla nattliga utflykt mellan Haväng och Ystad.


bottom of page