top of page

Blekinge River Trail, 50km


Hmmm, bara tre dagar sedan förra loppet. Hur tänkte jag nu... Med tanke på att det inte gick särskilt bra heller på St Hans Extreme så är frågan befogad!

Det var första gången som ultradistansen å 50 km skulle erbjudas under Blekinge River Trail. Två varv på 20km banan och ett varv på 10km banan.

Efter att a övernattat i Hällevik, 20minuter bort, kom jag till Mörrum strax efter klockan sju. Träffade flera stycken som jag kände. Anders och Joakim redan på parkeringen och strax efteråt också Malou och Anna.

Tävlingsområdet höll på att ställas iordning men ultratältet var redan uppsatt. Där skulle vi kunna ha våra dropbags och ha depå med energi och annat matnyttigt vid varvningarna.

Strax innan starten började det småregna och jag valde att ta på mig en tunn regnkappa i det lite svala vädret. Vädret höll sig ganska stabilt under dagen. Molnigt, 11-13grader och lite duggregn av och till. Först när det var dags att åka hemåt sprack det up och solen visade sig.

Klockan åtta gick starten på den vackra 20km slingan och jag slog sällskap med Anna. Banan slingrar sig fram längs med Mörrumsån först på ena sidan upp till Svängstad och sedan på andra sidan när vi beger oss tillbaka till Mörrum. När man vågade lyfta blicken från de lite tekniska stigarna belönades man med sagolikt vacker utsikt över Mörrumsån.

Anna och jag tuffade på bra och hade det skönt i skogen medan vi småpratade. Vid varvningen tog jag av mig jackan och bytte keps sedan iväg igen. Känner av torsdagens mil i benen lite grand men kan fortfarande hålla jämna steg med Anna.

Strax innan 30km märker jag att Anna vill mer och ökar farten lite. Jag får släppa iväg henne och fortsätter i mitt eget tempo.

Nu börjar det bli mera trafik i spåret. 10 och 20 kilometerslöparna har startat fr en stund sedan och nu börjar de komma ifatt mig. På de smalaste stigarna tar jag ibland ett steg åt sidan för att släppa förbi de snabbare löparna.

Strax innan varvningen kommer Jocke ifatt mig. Han är ute på de sista kilometrarna och kommer att göra en kanontid klart under 4:30. Riktigt bra jobbat.

Sista varvningen och knappt 10km kvar. Vet att det bara är drygt tre kilometer fram till där 10km slingan viker av från 20km slingan och när jag är där är det bara 3km kvar till sista vätskan och sedan ytterligare 3km kvar till mål. Bra med delmål.

Sista varvet är snart avklarat. Känns kort i jämförelse med de två tjugokilometersvarven. Snart hör jag speakern från målområdet och grilldoften känns i luften.

Sista lille backen upp, ut ur skogen och in på fotbollsplanen och in i mål. Medalj runt halsen. Härlig känsla! 5:44:30, helt ok för mig.

Hela gänget från Söderåsens FK har väntat vid mållinjen. Anna blev trea i damklassen och kom i mål på 5:15.

Dags för hamburgare. Riktigt hungrig så jag äter två burgare och dricker festis till. Gott!

Samlar ihop mina grejor och ger mig av till duschen samtidigt som jag kramar om Anna och tackar för sällskapet under loppet.

Härligt med en varm dusch och att få torra kläder på mig.

Efter att ha packat in mina grejor i bilen så ger jag mig mot målet igen för att vänta in Malous målgång. Strax kommer Malou mot mål. Hon sätter ett prydligt PB på distansen och är glad och nöjd. Strax efteråt kommer Anders också i mål. Också nöjd.

Ett härligt lopp i fin natur. T-shirt, medalj, hamburgare och supertrevliga funktionärer på ett lopp som går i vacker natur. Vad kan man mer begära?


bottom of page