top of page

Lomma Backyard Ultra


Det lilla loppet anordnat av den lilla klubben. Lomma Motion & Marathonklubb stod som värd för loppet med 67 platser varav 57 löpare kom till start.

Startområdet var vid LMM:s klubbstuga strax utanför Lomma, i kanten på furuskogen. Här fanns omklädningsrum, dusch, depå med diverse energi och matnyttigt samt plats för deltagarna att husera mellan starterna av varven.

Banan gick som i en åtta, ungefär, där man efter drygt halva distansen passerade depåområdet. Första delen av banan gick först ner mot havet och följde stranden en bit innan man svängde upp i den nya bebyggelsen i utkanten av Lomma. Efter en bit på asfalt så följde man Höje å på grusad cykelstig innan man kommer fram till bebyggelse igen och viker av mot klubbstugan. När man kommer fram till klubbstugan har an avverkat ca 3,7km och ger sig sedan ut i furet för att följa den kommunala 3km slingan i skogen innan man återigen når klubbstugan och start o målområdet och har avverkat ett var på drygt 6,7km. Hela tävlingen går ut på att göra detta så många gånger som möjligt. Den löpare som är sist kvar och genomför ett varv mer än någon annan inom en timme är vinnaren.


Scania Road Runners var väl representerade med 5 löpare. Lotta, Cecilia Ulrik Henrik och jag. Lotta och Ulrik hade lagt upp taktiken och vi andra hakade på. Skönt att sociallöpa, småsnacka och ha det trevligt. Vi sprang och gick växelvis så att varvtiderna skulle hålla sig på ca50 minuter. Mer vila och tid fr energiintag behövs inte.

Timarna rullar på och gruppen av löpare blir sakta färre. Henrik hoppar av efter sex timar då han skulle på fest. Efter ett par timmar ytterligare börjar Lotta känna av ryggen och stiger av efter nio timmar.

Jag, Cilla och Ulrik kämpar på och försöker hålla oss till planen. Lite svårare när vi är färre och när vi börjar bli lite trötta. Klockan nio åker pannlampan på och får sättas på när vi kommer in i skogen. I skumrasket blir det lite svårare att se alla rötter och det går lite långsammare.

Efter 12 timmar har 50 miles, ca 80,4km klarats av och nu är vi bara 11 löpare kvar.

På det trettonde varvet tappar jag och Cilla Ulrik på varvet. Svårare att se om alla är med när man springer med pannlampa. Man vill inte gärna vända sig om och blända de andra.

Ut på fjortonde varvet och Ulrik väljer att springa i sin egen takt. Cilla och jag har sällskap i början en vid första gåsträckan vill Cilla springa på i sin egen takt. Jag håller mig till planen och när jag börjar springa igen så kommer jag snart ifatt Cilla igen och passerar henne. Hon är trött och hakar inte på. Jag fortsätter och springer varvet själv.

När Cilla och Ulrik kommer till mål väljer de båda att kliva av. Jag fortsätter ett varv till. Bara sju löpare kvar på banan och det börjar bli tomt och lite ensamt nu.

När jag kommer till mål är jag nöjd med 15 varv och drygt 100km löpning. Cilla har väntat på mig i mål och vi kramas och gratulerar varandra. Cilla blev tvåa i damklassen och jag delad sjua totalt.

Nöjd och belåten packar jag ihop mina grejor. Längtar efter sängen och en dusch efter en lång dag.


bottom of page