top of page

TEC50 eller DNF TEC100


Den korta versionen. Jag kom, startade och bröt efter hälften. Gryt besviken efteråt!

...men vi börjar från början...

Jag och Malou tog oss upp mot Täby och Täby Extreme Challenge på fredagen. Vi skulle bo på Scandic Hotell fram till lördagen då vårt lopp startade.

Vi skulle springa 100miles men det fanns även distanserna 200miles, 50miles, 50miles natt och Backyard att välja på.

200miles startade redan på fredagsmorgonen och Backyard startade på fredagskvällen.

Bilresan till Täby gick snabb och smidigt och redan på tidig eftermiddag var vi på plats vid Start och målområdet vid Ensta krog i Täby. Nummerlappar hämtades och vi hejade på 20mileslöparna som passerade depån vid varvningen på 11,5km-varvet.

Väntade in klubbkompisarna Magnus och Henrik och passade på att prata med bekanta löpare innan vi begav oss till hotellet.

Efter att vi installerat oss och tagit en provianteringsrunda till ICA Stop vilade vi lite på rummet innan kvällens buffe skulle serveras för oss löpare. Mätta och belåtna drog vi oss ganska snabbt tillbaka till rummet efter mat, föreläsning och fika.

Småpillande med utrustning och förberedelse av utrustningen innan det var dags att sova.

Efter lite orolig sömn vaknade vi ganska utsövda och intog en rejäl frukost.

I väg mot starten med Jörgen och Joakim i bilen. Hittade platser för våra lådor med energi och kläder. Parkerar bilen en kort bit från tävlingsområdet och gör mig iordning.

Träffar massa löpare som jag känner. Lite stressad så sätter mig vid omklädningsrummen på en bänk i skuggan. Det kommer att bli varmt idag.

Efter en kort genomgång och info av tävlingsledningen samlas ca 300 löpare för start. Några ska springa 50miles, några springer fortfarande backyard och nästan 200 löpare ska börja på sin 100milesresa.

Starten går och jag hamnar i bakre delen av fältet men det gör ingenting. Jag har gott om tid på mig. Närmare bestämt 14varv som är 11,5km långa vardera.

Första och andra varvet springer jag med Fredrik Lähn från och till.

Tredje varvet kommer Ruben ifatt mig. Jag börjar känna av värmen lite. Känner mig lite energilös och tar det lugnt.

Vid varvningen serveras det köttbullar och potatismos. Jag äter ordentligt och ger mig ut på fjärde varvet. Bestämmer mig för att ta det lugnt och försöka dricka mycket under varvet. Mätt och belåten men fortfarande lite seg.

Femte varvet. Tar det fortsatt lugnt och kommer efter 4km ifatt en kille från Täby som också heter Roger. Han mår lite illa och känner sig energilåg. Vi tar oss framåt i lagom tempo och pratar om allt möjligt.

Sjätte varvet. Snabbt depåstopp. Kanske för snabbt? Efter någon km ser jag Roger en bit framför mig. Sakta men säkert kommer jag ifatt honom igen och vi håller ihop under varvet småpratande.

Sjunde varvet. Känner mig ensam. Tankarna på att bryta kommer allt oftare. Blir omsprungen av Jörgen och Joakim. Hur ska jag orka ta mig hela vägen. De mörka tankarna blir fler och fler i takt med att mörkret faller. Måste tända pannlampan i skogen och tempot blir ännu lägre. Jag känner mig värdelös och kan inte slå ifrån mig bryttankarna.

När jag äntligen kommer till varvningen så har jag bestämt mig. Jag vill inte mer. Jag bryter trots att jag blir erbjuden pacer. Känner mig värdels!

Malou bryter också tyvärr. Tar sig dock åtta varv trots att hon haft besvär med att få i sig energi och kräkts flera gånger.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att jag kanske ändå har lärt mig något:

- Sluta inte springa om det fortfarande finns tid kvar att ta dig i mål

- Var beredd på bryttankarna när halva distansen närmar sig

- Bryt inte om du inte är skadad

- Bryt inte förrän du pratat med någon annan - ta inte beslutet själv

Nya tag hel enkelt. Nästa mål är GAX. Nya chanser.


bottom of page