top of page

Söderåsens halvmaraton


Dags för det lilla gemytliga loppet som anordnas av Söderåsens FK. Två distanser finns 21,097km och 12,2km, båda kontrollmätta med mäthjul.

I år var vi runt 100 löpare som samlades på Peter Helds bakgård innan den traditionsenliga joggen till starten skulle ske. Kul att träffa alla. Många välkända ansikten som njöt av smånervöst snack.

Solen lös med sin frånvaro än så länge men kanske skulle den bryta fram så småningom.


När det närmade sig jogg till start bestämde jag mig för att springa med vindvästen utanpå den långärmade tröjan då vinden hade ökat lite och nog skulle kyla på de öppnare partierna.

Iväg mot starten funderandes på dagens plan. Osäker på formen då jag bara tränat uthållighet. Ville inte gå ut för hårt. Ville ligga på 5-5:15min/km till första vätskan sedan får vi se hur det känns.

Framme vid starten efter 1,9km uppvärmningsjogg och det är dags att lätta på trycket och justera utrustningen. Jag springer som vanligt med vätskeväst och har en flaska High5 med mig.

Starten gick och många rusade iväg snabbt. Jag försökte hålla igen och hitta flytet i löpningen runt 5min/km på de första kilometrarna som går på grus och går i genomsnitt lite utför.

Strax är vi ute på asfalten och passerar genom Torrlösa innan det går lite uppför. Svänger vänster och springer mot första vätskekontrollen längs med Svalövs golfbana. Nästan hela vägen mot vätskekontrollen går det uppför men jag håller jämn fart strax över 5min/km. Passerar några löpare som har det tungt i uppförslutet.

Vätskekontrollen passeras vid 10,5 km och jag får sällskap med Peter ett tag men nu ökar jag farten lite, till strax under 5min/km, och Peter släpper kontakten efter ett tag.

Fram till nästa vätskekontroll, vid Knutstorp, är det 4 km på böljande asfaltsväg. Vi passerar genom skogsdungar som ger bra lä från vinden och solen är på väg att bryta igenom molntäcket. Min klädsel känns perfekt. Lagom varmt och skönt att kunna dra upp blixtlåset i vindvästen när det blåser lite motvind.

Har två löpare inom synhåll hela tiden och snart börjar jag ta in lite på den närmaste. Vid varje kilometermarkering indikerar klockan att jag håller strax under 5min/km och att jag kanske kan hinna i mål kring 1:45.

Passerar löparen framför ca 1km innan vätskekontrollen och tar sikte på nästa rygg. Då jag inte stannar på vätskekontrollerna så räknar jag med att passera honom om han stannar och tar dricka.

Nu svänger vi vänster vid Knutstorp och snart ser jag vätskekontrollen. Mycket riktigt så stannar löparen framför till för att ta dricka och jag passerar honom. Ett litet tag hör jag hans steg bakom mig men efter en knapp kilometer försvinner de.

Bitvis tar motvinden i och backarna avlöser varandra. Håller bra fart uppför och lyckas rulla på avslappnat utför. Fortfarande strax under 5min/km vid kilometermarkeringarna.

Vid 17km får jag en ny löpare i sikte men hon är för långt framför. Hjälper ändå mig att hålla farten och se hur banan går genom jordbrukslandskapet.

Kilometrarna tickar på och snart är det bara den sista backen kvar innan vi ska svänga in på skogsvägen vid vägbommen.

Jag spurtar så gott jag kan. Inte vidare explosiv men kanske gör det någon sekund...

Ser målportalen och tar de sista stegen uppför och passerar mållinjen.

1:44:59 står det på lappen som jag får i handen... Grymt nöjd!!!

Hämtar andan några minuter. Byter om till torra kläder och förser mig med ostmacka, kaffe och saft. Smakar fint i solskenet på garageuppfarten.




bottom of page