top of page

Åhus TrailRun


Årets första lopp. Premiär för mig på Åhus TrailRun och första gången som det finns en 21km distans.

Banan består av en 11km loop och två varv på 5km loopen som 5 och 10km distanserna också går på.

Fick sällskap av Herman och Niklas i bilen till loppet. Vi var ute i god tid och hann med att i lugn o ro hämta ut nummerlapp, fika, kolla lite på skor och slappa lite i solen innan det var dags att ge sig till starten som låg några hundra meter från målområdet.

Träffade på en del gamla bekanta på vägen mot startområdet. Skönt avslappnad stämning.

Lite pirrigt. Länge sedan jag sprang en halvmara på tävling. Massor av mil i benen efter februariutmaningen att springa minst lika många kilometer om dagen som dagens datum. Samtidigt med februariutmaningen hade jag hållit igång en runstreak de senaste 70 dagarna. Åhus TrailRun skulle avsluta runstreaken. Kände att det var lagom nu och längtade efter någon enstaka vilodag.

Starten närmar sig och startfållan fylls. Skottet går och alla kastar sig iväg mot stranden. Tänker att jag försöker positionera mig om banan visar sig vara trång. Samtidigt vill jag inte vara en bromskloss för snabbare löpare men bestämmer att det får vara deras problem.

Första strandpartiet. Massor av lös, tung sand. Efter någon kilometer suger det bra i benen. Vi viker av upp över sandklitter med lös sand och halkig vitmossa. Jag tar ett par gåsteg där det är som brantast och lösast.

Skönt att komma ut på lite fastare grusväg. Dämpar farten lite. Bestämmer att 5:20 är lagom att hämta andan i. Passeras av några löpare innan vi viker av in i skogen. En härlig sträcka börjar. Böljande stig genom tallskogen. Första vätskekontrollen passeras vid 5,5km, jag stannar inte, har egen dricka. In i skogen igen och vi vänder mot startområdet igen. Mera härligt böljande stig innan vi är framme vid Furuboda.

Går och dricker i backen förbi andra vätskekontrollen. Massor av löpare i spåret nu. Jag kommer precis efter starten av 10kilometerslopet. De startade en timme efter oss på 21km.

Springer om många 10km löpare men försöker inte att slösa för mycket krafter längs stranden. När jag kommer upp i skogen, på fastare underlag, är det lättare att passera de långsammare löparna. Några brantare backar avlöser skogsstigen innan nästa korta strandparti tar vid. Därefter en kort bit i skogen och uppför de sista backarna som avslutar 5km loopen.

Tar dricka och några gåsteg förbi vätskekontrollen och sedan är det bara ett sista varv på 5km loopen kvar.

Ner på stranden in i skogen, u för backarna - passerar löpare hela tiden. Ner på sista stranden, in i skogen. Trycker på lite extra uppför sista backarna innan mål och spurtar nedför asfalten in i mål.

Medal och dricka och konstaterar att jag srungit jämnt och kontrollerat. Ingen supertid men nöjd med 2:04:31 men också ganska trött i baksida lår och bak. De många träningsmilen märks.

Hamburgare och gött snack i serveringen innan vi ger oss hem igen. Alla nöjda med sina tider och dagen på Åhus TrailRun.



bottom of page