top of page

2018 är över och 2019 är här



Dags att blicka tillbaka på löparåret 2018.

2018 kommer nog inte att gå till historien som mitt bästa år resultatmässigt men träningsmässigt är det det hittills bästa.

De korta versionen lyder på nästan 3296km löpning med över 45000höjdmeter trots att jag mestadels springer i platta Skåne.

Under året har jag bland annat varit med på GAX Training Pass 50km, ett härligt träningsläger med min klubb Scania Road Runners, 2-dagars upplevelselöpning på Bjärehalvön, Trans Scania One Way - 100miles över Skåne på tre dagar och KUL-helgen i Växjö.

Några tävlingar har också genomförts även om det har varit lite mindre antal än vanligt. Fokus har varit att, i första hand, klara att genomföra mitt första 100mileslopp under året.

Tävlingsåret började med att jag och några löparvänner åkte till Toscana över en långhelg i april för att delta i Tuscany Crossing 103km. Tyvärr slutade det med en DNF för mig då mina händer svullnade upp ordentligt i värmen och jag vågade inte fortsätta.

Nästa tävling, St Hans Extreme 6h, gick också i värmens tecken men nu hade jag lärt läxan och laddat upp med massor av is som jag kunde svalka mig med vid varvningarna. Nöjd med att jag kom 47,625km på de sex timarna och att klubben vann lagtävlingen med flest sprungna kilometrar.

Hallands Ultra 50km gick också i 30graders värme och jag valde att stiga av efter 36km då jag inte ville sita på kroppen i onödan

Jag ställde upp i Backyard Ultra Sydkusten i början av juli. Ännu en tävling i monstervärme. Jag nöjde mig med att springa 55,8km.

Sista helgen i juli gick tredje upplagan av Lighthouse Run av stapeln. Jag och Cecilia tog oss till Öland för att ge oss i kast med de 175km som skulle springas under 3 dagar samtidigt som vi samlade in pengar till Min Stora Dag. Varmt, varmt, varmt...men vi gjorde det!

Asta Maries 12h i början av september blev en kort historia för mig. Jag steg av med förkylningskänning efter drygt 3mil.

Black River Run sista helgen i september blev min första 100miles-målgång. Det tog kanske lite lång tid men jag är grymt nöjd med att ha klarat av 100miles.

Årets tävlingssäsong avslutades med Kullamannen 100miles. Uppladdningen hade inte varit bra med feber och förkylning en dryg vecka innan start men jag chansade lite och provade att starta ändå. Tidigt i loppet kände jag att kroppen inte hade de krafter som jag ville och efter knappt åtta mil orkade inte huvudet längre och jag steg av. 2019 ska jag ha revansch!

2019 kommer fokus att ligga på de fyra 100miles-loppen som ingår i The Swedish 100 miles Challange, TEC, GAX, BRR och Kullamannen 100M.

Förutom de monsterlånga loppen har jag planerat in Söderåsens Halvmara, Duo Trail med Cecilia på Österlen Spring Trail, Blekinge Ultra River 50km, Skovlöbaren Marathon. Kanske, kanske blir det någon kortare distans på Tjörnarparen som avslutning på 2019.

Förutom tävlingar så har jag några andra event planerade under 2019:

- Ultraintervaller i januari

- Knösö Backyard ultra i januari

- GAX Training pass 50k+ i februari

- Träningsläger med Scania Road Runners i februari

Sist men inte minst så blir det massor av upplevelselöpningar i vår vackra natur.


bottom of page