top of page

Lighthouse Run 2018


Då var det dags igen för Lighthouse Run. 170km löpning från fyr till fyr på Öland till förmån för Min Stora Dag.

Jag har faktiskt längtat efter den här löpupplevelsen ända sedan jag gick i mål i fjol tillsammans med Cecilia, Peter och omkring 50 andra löpare och support.

I år var vi omkring 25 personer inklusive support som skulle ta oss från norr till söder på Öland. Cecilia var också med men inte Peter som haft en fotskada och inte kunnat förbereda sig ordentligt.

Jag och Cilla åkte till Öland på torsdagen för att övernatta inför den tidiga starten på fredagen. Vi passade på att ta en utflykt till Stora Rör under eftermiddagen för en fika. I Stora Rör kommer vi att äta lunch på lördagen när vi kommit ca 100km.


Efter fikautflykten och bad begav vi oss åter till vår stuga. Lite fix med utrustningen och vila sedan var det dags för middag. Cillas bästa uppladdningspasta och ett glas vin.


Snart var det dags för oss att försöka sova lite. Klockan var ställd på 03:30. Samling redan 05:00 i Färjestaden för att ta oss med buss norrut på ön.

Efter uppstigning i soluppgången och utcheckning från stugan var vi på plats på Träffpunkt Öland strax innan fem på fredagsmorgonen. Vi hälsade på både bekanta löpare och nya bekantskaper.

In i bussen med alla grejor och löpare. Solen lös redan och den här helgen skulle den fortsätta att göra det nästan oavbrutet.

Övernattningspackningen lämnades av i Köpingsvik och bussen tog oss vidare förbi Byxelkrok och nästan ända fram till Långe Erik. Bara den korta bron kvar innan alla samlades framför fyren och laddade med ödesmättad musik innan det var dags att ge sig av på den första dagens 70km.

Musiken slutar och följebilens tuta ljuder och vi ger oss iväg lite försiktigt. Inte riktigt samma rusning som i fjol. Första anhalt på turen blir Byxelkrok som vi ska passera innan vi ska ta en kaffepaus på en mysigt café efter ca 12km.

Efter gott kaffe och en underbar kardemummabulle gav vi oss iväg igen. Ut i den redan heta solen. Efter ett tag kom vi som tur var in i tallskogen igen och fick lite skugga. Jag kände redan av solen och tänkte att det kommer att vara den som blir den värsta fienden under helgen.

Efter några kilometer är vi ute ur skogen igen och snart kommer vi fram till följebilen som står parkerad alldeles vid havet.

Frestelsen blir för stor för mig och vi är några stycken som passar på att svalka av oss innan vi ger oss ut i det karga, torra Öländska landskapet med solen strålande på oss.

Vi kämpade på i värmen och jag längtade efter nästa bad som definitivt skulle tas vid dagens lunchpaus vid ca 30km.

Följebilen stannar och förser oss med vatten, cola, frukt och annat gott med max 10 kilometers mellanrum. Jag hade tagit med en kylväska med is också och ju längre dagen gick desto populärare blev isen som alla fick ta av.

Lunch med pastasallad bad och lite skön vila klarades av och vi fortsatte vidare efter ca en timme. Nu var slutmålet Köpingsvik där vi skulle övernatta i skolans gymnastiksal. Allt välbekant och likadant som i fjol. Sällskapet växlade på färden liksom jag växlade mellan jogg och gång. Värmen var rätt besvärlig och jag fick dra ner på tempot för att inte bli alltför överhettad.

Efterhand så betades sträckan av och snart närmade vi oss slutmålet. Även om det nu blåste lite och temperaturen hade sjunkit någon grad tog jag ett dopp i havet innan jag gick till gymnastiksalen och duschade och fixade lite med utrustningen inför morgondagen.

Efter Kycklingspett med ris till middag samlades de flesta på Bykrogen för en öl och lite trevligt umgänge innan det var dags att sova.

06:30 ringde klockan och det var dags att stiga upp. Jag försöker alltid att göra mig iordning snabbt och packa ihop mina grejor så att jag kan ta det lite lugnt när jag äter frukost och dricker kaffe.

Efter att all packning burits ut till följebilen så var det dags att ge sig iväg. På dagens etapp skulle vi ta oss 59km till Mörbylånga och passera bland annat Borgholm och Färjestaden.

Den här andra dagen kände jag mig lite klen men försökte hålla mig springandes så länge som det gick. Vi började med att springa i relativt samlad tropp till Borgholms slottsruin för att ta oss ut på småstigar och lite obanad mark på vår väg mot Halltorp.

Efter att ha klarat av terränglöpningen gav vi oss av mot Ekerum. När vi kom in i skogen började åskan mullra och snart kom det ett efterlängtat ösregn. Vi passade på att fika på Ekerums camping när det regnade som värst.

In i skogen igen. Nu var det inte långt till Stora Rör och lunchen. Jag började känna mig lite trött nu och det blev tätare mellan gångpauserna. Kanske inte så konstigt. Vi hade ju tagit oss omkring 100km nu sedan vi startade på fredagsmorgonen.

Snart var jag framme i Stora Rör och pasta Carbonara smakade ljuvligt.

Efter maten tog jag ett snabbt bad innan jag gav mig i väg lite i förväg. Jag kände att det nog skulle bli mycket gång resten av dagen men jag var inte särskilt orolig för att inte hänga med de övriga. Med ett litet försprång, snabba stopp vid följebilen och bra tryck i gången så räknade jag med att komma ikapp de flesta av de övriga när krafterna tröt för de andra mot slutet av dagen.

7 km till nästa följebilsstopp och jag njöt i fulla drag i skogens skugga och av tysthet och vackra omgivningar. När jag var framme vid följebilen kom de övriga ifatt mig. Nu var det också slut på skogsvägarna och stigarna. Bara skållhet asfalt på vägen mot Färjestaden.

Efter Färjestaden fortsatte asfalten i form av spikrak cykelbana innan rutten viker av mot havet igen och vi tar oss först genom skog på fina stigar och sedan längs branta strandbrinkar på snåriga stigar längs stranden mot Mörbylånga.

När jag når Mörbylånga så kommer jag ifatt en del av de andra. 57km gjorda och de sista två kilometrarna återstår innan vi är framme på dagens middagsställe på Guldfågels restaurang.

Kött, potatis och sås. Iskall mjölk och ett ar läsk innan det hela rundas av med kaffe på maten. Mätt och belåten får jag skjuts med följebilen tillbaka till Mörbylånga och dagens gymnastiksal.

Sista dagen gryr och vi startar med rejäl frukost med mackor, ägg o juice. Packar ihop allt som vanligt innan vi ger oss iväg.

Börjar med gång tills vi passerat Guldfågel igen.

Benen känns lite bättre idag och det blir lite småjogg blandat med gång. Fruktansvärt varmt och fuktigt direkt på morgonen. Svetten pärlar sig över hela kroppen och jag är tacksam när vi viker av från asfaltsvägen och får springa längs vattnet. En lätt bris svalkar skönt.

Tiden går snabbt och snart är vi frame i Degerhamn där vi ska äta lunch. Innan lunchen hinns det med byte av tröja och strumpor och lite vila i gräset. Så underbart!

Spagetti och köttfärssås sköljs ned med massor av lingondricka innan vi ger oss iväg igen.

Bara en halvmara kvar och kort mellan stopen vid följebilen gör att det flyter på i värmen. Jag känner mig å gott humör och kroppen har krafter kvar.

Springer med Inga-Sarah. Småpratar så att gångpauserna kanske blir lite långa en vi springer lite då och då också. Efter sista följebilsstopet innan Ottenby tar Inga-Sarah tag i taktpinnen mer o mer och det är bara att haka på. När vi ser platsen där alla ska återsamlas springer vi sista dryg kilometern i ett svep.

Vi väntar på de sista löparna innan det är dags att ta oss de sista fyra kilometrarna till Långe Jan.


Bara upploppet kvar nu. Vi ger oss iväg tillsammans och håller ihop sista biten.


Äntligen framme! Drygt 170km har vi tagit oss på tre dagar i den Öländska sommarvärmen. Härligt!


Allmänt kramkalas bryter ut. Det skålas i cider och äts bullar. Det tas foton och vi gratulerar varandra. Vi har klarat av utmaningen.

Inte minst har vi bidragit till att samla in nästan 50 000kr till Min Stora Dag!

Alla är vinnare!



bottom of page