top of page

2017 med avstamp mot 2018


Då var det dags att summera löparåret 2017 trots att det återstår en dag. Då jag dragits med några dagars förkylning så blir det löpvila i morgon också.

Höjdpunkterna under året har varit många men några upplevelser sticker ut extra mycket tex:

- Vårresan till Mallorca där vi sprang upp och ner i Tramuntanabergen under en långhelg guidade av Marie, Lisa och Agneta.

- Full Moon Race 50 miles under en perfekt fullmåne med bästa sällskap. Drygt en timme snabbare än i fjol.

- Lighthouse Run, 3 dagars välgörenhetslöpning från Ölands norra udde till Ölands södra udde 170 km.

- Asta Maries 12Timers Løb, mitt första tidslopp där jag lyckades ta mig över 91km

- Lissabon Maraton och klubbresan tillsammans med Scania Road Runners. Fantastiskt trevlig resa men lite väl varmt väder för mig att springa långt i.

- Kullamannen 100 miles, mitt första försök på 100 miles slutade med en DNF efter 98,5km men jag lärde mig mycket om mig själv och om vad som funkar för mig på långa lopp.

- Tjörnarparen 100km, årets sista lopp och revansch efter fjolårets DNF. Också personligt längdrekord. 106km på klockan men kanske bara strax över 103km i verkligheten.

- Andra upplevelser som dyker upp när jag tänker tillbaka är det lilla mysiga Wienerbrödsloppet i Helsingör, Hallands Ultra, Blekinge River Trail och alla turer tillsammans med alla löparvänner.

Innan året började hade jag satt upp som mål att springa 300mil och hade det inte varit för lite förkylningar under december så kanske jag hade nått hela vägen dit men 291,5mil och 42953 höjdmeter får vara gott nog. Distansmålet får stå oförändrat för 2018.

2018 lurar runt hörnet och redan nu är kalendern fulltecknad.

I januari ska jag försöka mig på en run streak.

I februari står GAX training pass inskrivet i kalendern tillsammans med träningshelg med Scania Road Runners.

Mars kommer att bjuda på ett dubbelmaraton då jag planerar att springa Bjärehalvön runt med löparvänner under en helg.

I april stundar vårens stora mål då vi är sex stycken löpare som åker till Toscana för att springa Tuscany Crossing 103km.

Maj bjuder traditionsenligt på Blekinge River Trail 20km, ett litet trevligt lopp längs Mörrumsån.

I början av juni springer jag Hallands Ultra innan det blir lite återhämtning inför en fullspäckad juli.

BUS, Backyard Ultra Sydkusten inleder juli följt av Lighthouse Run och sedan avslutas månaden med Full Moon Race.

September inleds med ett nytt försök att springa i 12 timmar på Asta Maries 12Timers Løb i Köpenhamn och avslutas med Black River Run 100 miles i Västerås.

November innebär revansch på Kullamannen 100 miles och året avslutas med Tjörnarparen, den nya distansen 50 miles lockar men kroppen får bestämma distans.

Utöver allt detta ser jag fram emot en hel del upplevelselöpningar med mina löparvänner i olika grupper. Jag kommer också att träna med Mindful Running under 2018. Framförallt kvalitetspass som intervaller och tempoträning men också CrossNature och lugna långpass.

Känner jag mig själv rätt så blir det säkert något mer löparäventyr utöver detta. Jag har några funderingar redan som bara väntar på att bli verklighet...

Gott Nytt Löparår!


bottom of page