top of page

Hallands Ultra 50km



Då var det dags för Hallands Ultra igen.

Förra året sprang jag detta lopp för första gången och var så nöjd med hela arrangemanget.

Halmstad OK och dess medlemmar gjorde allt de kunde för att vi löpare skulle trivas och ha det bra och jag hoppades och trodde att det skulle bli så i år också.

Dagen började tidigt med uppstigning vid fyra för att hinna med frukostbestyren innan det var dags att ge mig av till Lund för att hämta upp Karin och Magnus.

På bilresan mot Halmstad var det så mycket snack om löpning att vi helt plötsligt hade passerat avfarten som vi skulle svänga av på. Ingen fara som tur var. Vi var ute i god tid och efter att ha vänt tillbaka var vi framme vid bussen som skulle ta oss till startorådet vid Ricardos glassbar i god tid.

Framme vid starten hämtades nummerlappen ut och ryggsäcken sattes på släpet för transport till målet. En evighetslång kö till bajamajorna gjorde att de sista förberedelserna fick göras ute i skogen. Till och med starten blev lite försenad för att alla skulle hinna uträtta sina behov.

Väl iväg för den första svängen i det lilla naturreservatet invid starten blev det lite trångt innan fältet spridit ut sig. Väl ute på Prins Bertils stig var trängseln borta och vi närmade oss havet. Efter ett litet tag tittade solen fram och det var en perfekt dag för löpning.

Strax passeras ätskekontrollen vid 10km. Jag stannar inte här utan fortsätter längs banan som nu tar en lov runt ett gammalt stenbrott. Lite härlig, halvt obanad, terräng. Strax kommer vi ner på strandstigarna igen som leder oss mot Nissans utlopp och allt närmare Halmstad.

Väder upp längs Nissan och tar sikte mot Halmstad slott. Strax efter slottet finns nästa vätskekontroll. Här blir det lite Cocca Cola, chips och smågodis. Känner mig inte jättepigg men siktar på att hålla korta stopp för att inte slösa tid.

Ut ur Halmstad fortsätter vi i fin miljö längs Nissan och sedan på slingrande stigar i skogen.

Vid ca 30km kommer vi ut på grusvägarna och den första lilla backen kommer innan jag når vätskekontrollen. Apelsin mera Cocca Cola och lite russin smakade fint.

Nu känns benen lite småsega vilket inte bådar gott inför backarna som skall komma.

I de långa motluten uppför på grusvagarna blir det en del gångsteg. Längtar efter att komma fram till klubbstugan och få komma ut på de sista 14 kilometrarna.

Känns som en evighet men till sist är jag framme vid kontrollen vid 36km. Målet är bakom buskarna vid klubbstugan och segragen har redan gått i mål men vi vanliga dödliga har 14 kilometer kvar.

Ut från kontrollen och iväg. Lite lerigt, lite slirigt och lite jobbigt ka man väl sammanfatta slutvarvets kilometrar men också väldigt vackert.

Blir omsprungen av Johanna i en nerförsbacke men håller jämna steg med de flesta och springer till och med om några stycken. Ungefär vid 45 kilometer kommer jag in i ett bra tempo och kan knata på bra på i de sista backarna. Känner igen mig nu. Snart framme vid klubbstugan igen. Nu är det dags för målgång!

I mål. Medalj runt halsen och nöjd och glad som vanligt. Några minuter snabbare än förra året och mitt mål för dagen är uppnått.

Tar mig in i duschen så snabbt jag kan för att sedan juta av den grillade vegetariska burgaren och alkoholfri öl. Härligt att avsluta en dag i skogen med småsnack med andra löpare.

Fortsätter småsnackandet på vägen mot bilen. En liten lätt promenad i skogen på två kilometer. Skönta att sträcka på benen lite ;-)

Tack Halmstad OK vi ses nästa år igen!


bottom of page