top of page

Blekinge River Trail


Ett härligt lokalt, gemytligt lopp i en fantastisk miljö som jag sprang i fjol också då loppet hade premiär. Loppet går längs med Mörrumsån i Blekinge. Start i Mörrum och sedan uppströms till Svängsta där man vänder tillbaka för att springa på motsatt sida, nedströms tillbaka till Mörrum.

Banan är ganska teknisk och går upp och ner nästan hela tiden längs åkanten. Vacker och fin natur som man tyvärr inte hinner att titta på så mycket när man trippar mellan stenar och rötter.

Jag var mycket tveksam till start efter att varit ute och sprungit 33km i stekhet värme dagen innan och haft stora problem att klara av värmen.

Vaknade dock och tänkte gå upp och känna efter hur det kändes på söndagsmorgonen. Kändes ok så jag tog ett snabbt beslut och messade Ola om att jag hängde med till loppet.

Ola och jag samåkte till loppet och småpratade om allt och allting. Vi kom fram till Mörrum och hämtade ut nummerlapparna. Stötte ihop med Peter och hälsade på bekantingar från Bland annat Lonesome Runners och Härlövs IF.

Starten gick och jag lufsade på i lugnt behagligt tempo. Allt kändes bra men jag tänkte bara ta mig i mål i behagligt tempo. Efter ca tre kilometer sprang jag om en dam framför mig som sprang i en takt som inte alls passade mig. Oavsiktligt ökade jag takten och det kändes fortfarande fint. Kom ut på grusvägen och upplevde den inte alls lika lång och varm som förra året. Sprang om löpare, ingen sprang om mig.

Rätt som det var var jag framme i Svängsta. Stannad inte för vätska utan fortsatte in i skogen.

Vid fjorton kilometer, tror jag, var det lite vadning över en bäck. Rätt skönt faktiskt men lite vattentunga skor efteråt. Här fick jag ta några gåsteg i de brantaste backarna men gick ändå att hålla hyfsat tempo och kände mig inte alls lika trött som förra året.

Sista vätskekontrollen stannade jag vid och svalkade av huvudet med lite vatten. Skönt! Nu var det bara 3-4 km kvar. Kanske skulle jag klara 2 timmar men tveksamt.

Fick ta några gåsteg igen i en brant backe men sedan kämpade jag på och hörde snart ljudet från målet. Hålig målgång och ett skönt kvitto på att gårdagens debacle var en tillfällighet.

I mål på 2:00:42. 6 minuter snabbare än förra året :-)

Nästa år är det sub 2 som gäller ;-)



bottom of page