Långhelg på Mallorca

Även om det har gått ungefär en och en halv månad sedan jag kom hem från en långhelg på Mallorca så njuter jag fortfarande av minnet. En helt fantastisk helg med 9 andra löparvänner.

Marie, Lisa och Agneta var våra guider och hade satt ihop ett fantastiskt program och ordnat allt perfekt med boende i gamla Palma och härliga restaurangbesök på kvällarna.

Jag och Cecilia tog oss gemensamt till Kastrup med bil där vi träffade på Ragnhild och Peter också. Cecilia och Ragnhild åkte med samma plan och jag och Peter med ett annat.

Väl framme i Palma träffade vi på Bo, Margareta och Pontus och tog oss gemensamt med bussen från flygplatsen och in till Palma där Marie mötte oss med ett leende och välkomstkramar. Lisa och Agneta mötte oss alla i våra lägenheter.

Vi installerade oss snabbt så att vi kunde ta en uppmjukande jogg längs strandpromenaden. På vägen tillbaka tog vi en omväg via saluhallen. Ostron och bubbel fick kröna vår välkomstlöpning. Ren njutning :-)

Näst morgon var det dags för den första turen i Tramuntanabergen längs vandringsleden GR221.

Valdemossa - Port Soller

Förväntansfulla begav vi oss iväg till busstationen och lyckades komma med bussen till byn som vi skulle starta löpningen. Väl framme så blev det en andrafrukost med goda bakverk och finkaffe. En riktigt trevlig vana!

Efter en stund har vi tagit oss ut ur byn och det går konstant uppför genom bokskogarna och vi passerar flera ruiner efter kolmilor.

Efter ett tag så glesnar skogen och det blir lite mera utsikt och bitvis går det att springa på lite på de tekniska och branta stigarna.

Nu närmar vi oss toppen och innan det är dags att bege sig neråt igen så får vi njuta av fria vidder en stund :-)

Snart är det dags att ge sig neråt på andra sidan berget. Här hade jag aldrig hittat ner själv. Tur att vi hade Lisa och Marie som kände till vägen väl.

När vi har passerat de svåraste nedförspartierna kom vi efter en stund fram till en magnifik villa som var ett kaffe. Benen började bli lite möra så det var skönt med en pause.

Snart närmar vi oss vårt slutmål och vi är rätt nöjda med allt. Som pricken över i blir det bad i havet och middag på lokal restaurang innan vi lyckas hinna med bussen hem.

Ljuc - Soller

Efter en härlig kväll på en genuin tapasrestaurang var det dags att ge sig upp i bergen igen nästa morgon. Efter busstur långt upp i bergen kom vi fram till klostret i Lluc som var dagens uttgångspunkt.

Som vanligt gofrukost med bakverk och kaffe och lite proviantering eftersom vi idag inte passerar någon by där vi kan äta lunch. Baguetter packas ner i packningen för att avnjutas högst upp på berget och vi ger oss iväg.

Uppför till att börja med precis som dagen innan.

Vi kämpar på uppför och belöningen kommer så småningom. Springbara, härligt tekniska stigar på vår väg mot lunchstället.

Äntligen dags för lunch :-)

Efter lunchen bär det vidare mot Soller och slutmålet för dagen.

Ännu en härlig dag i bergen tillända. https://www.strava.com/activities/953015619

Banvalbufar - es Capdella

Dags för dag tre och sista dagen i bergen på resan. Den här morgonen åker vi längre norrut med först tåg och sedan buss. Redan från bussen är utsikten magnifik med både berg och hav närvarande.

Då det var söndag så gick det inte att upprätthålla rutinen med andrafrukost innan löpningen men det blev inte sämre av att springa till nästa by för frukost.

Efter att frukosten var avklarad och vi hade provianterat lite gav vi oss iväg. Brant uppför och ganska varmt hela vägen upp till rastplatsen på "toppen".

Efter att ha pustat ut en stund på rastplatsen gav vi oss utför mot vårt mål för dagen och en avslutande lättare måltid innan det var dags att ta bussen hem igen.

En helt fantastisk helg tillända. Nästan 90km löpning och ca 3000 höjdmeter uppför och ännu fler utför. Hit kommer jag gärna igen. Palma var en glad överraskning. Gillar verkligen staden. Löpningen ska vi inte tala om. Helt fantastisk! Så klart har våra guider, Marie, Lisa och Agneta, en stor del i den fina upplevelsen vi hade. En stor eloge till dem för allt de gjorde för oss.